مرکز بهداشت شمال غرب 2 دانشگاه علوم پزشکی ایران
اولین کمیته اختلالات ناشی از کمبود ید (IDD) در سال ۱۴۰۵ در سالن جلسات مرکز بهداشت شمالغرب تهران2 با حضور مسئول واحد های ستادی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شمال غرب 2 دانشگاه علوم پزشکی ایران، اولین کمیته اختلالات ناشی از کمبود ید (IDD) در سال ۱۴۰۵، روز ۳۰ خردادماه با حضور دکتر داریوش شهبازی، معاون فنی و اجرایی این مرکز و با هماهنگی واحد بهبود تغذیه برگزار شد. این نشست با حضور کارشناسان و مسئول واحد های ؛ بهداشت محیط، بهداشت خانواده، بیماریهای غیرواگیر، آموزش سلامت و بهداشت حرفهای و به دبیری واحد بهبود تغذیه برگزار شد. برگزاری کمیته با پیگیری خانم جراحزاده، کارشناس واحد بهبود تغذیه و خانم علیان، کارشناس مسئول این واحد انجام شد.
در ابتدای جلسه، آخرین وضعیت شاخصهای مرتبط با اختلالات ناشی از کمبود ید در سطح کشور، استان و دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت. همچنین نتایج پایش ید ادرار در مادران باردار و دانشآموزان، وضعیت مصرف نمک یددار تصفیهشده و اقدامات اجرایی واحدهای مرتبط در زمینه پیشگیری و کنترل کمبود ید ارائه و تحلیل شد. دکتر شهبازی در این نشست با تأکید بر اهمیت حفظ دستاوردهای برنامه کشوری حذف اختلالات ناشی از کمبود ید، بر ضرورت تداوم پایش شاخصها، تقویت آموزشهای عمومی و افزایش هماهنگی بین واحدهای اجرایی تأکید کرد.
در ادامه، گزارش عملکرد واحدهای بهداشت محیط، بیماریهای غیرواگیر و بهبود تغذیه در زمینه نظارت بر تولید، عرضه و مصرف نمک یددار، آموزش گروههای هدف و اجرای برنامههای پایش ارائه شد. بررسیها نشان داد که استمرار آموزش و نظارت میتواند نقش مؤثری در حفظ وضعیت مطلوب شاخصهای ید در جمعیت تحت پوشش داشته باشد.
در پایان جلسه، اعضای کمیته مصوب کردند:
- آموزش و اطلاعرسانی در خصوص اهمیت مصرف نمک یددار تصفیهشده در گروههای هدف بهویژه مادران باردار و دانشآموزان تقویت شود.
- نظارت بر عرضه و مصرف نمکهای یددار در مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی با همکاری واحد بهداشت محیط تشدید گردد.
- روند پایش ید ادرار مادران باردار و دانشآموزان مطابق برنامههای ابلاغی وزارت بهداشت بهصورت مستمر پیگیری شود.
- هماهنگی و همکاری بینبخشی واحدهای مرتبط در اجرای برنامههای پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید افزایش یابد.
- گزارش اقدامات انجامشده در جلسه آتی کمیته ارائه و مورد ارزیابی قرار گیرد.
گفتنی است کمیته اختلالات ناشی از کمبود ید بهصورت ششماهه با هدف پایش مستمر وضعیت ید، حفظ دستاوردهای برنامه ملی کنترل کمبود ید و ارتقای سلامت جامعه برگزار میشود.
کامنت