مرکز بهداشت شمال غرب
  • 1398/01/19 - 04:55
  • - تعداد بازدید: 27
  • - تعداد بازدید کنندگان: 27
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

از مصرق قارچ هاي خودرو در طبيعت خودداري کنيم.

از مصرف قارچ هاي خودرو در طبيعت خودداري کنيم.

295593.mp3 از مصرق قارچ هاي خودرو در طبيعت خودداري کنيم.
مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي طي اطلاعيه اي با عنوان پيشگيري از مسموميت با قارچ هاي سمي، در زمينه مصرف قارچ هاي خود رو در طبيعت هشدار مجدد داد.

به نقل از وبدا :" با توجه به گزارش هاي مسموميت ناشي از مصرف قارچ هاي خود رو در طبيعت در سال هاي گذشته، يکي از انواع قارچ هاي عامل مسموميت در کشور از جنس و گونه Amanita virosa  مي باشد که تا حدودي به قارچهاي خوراکي شباهت داشته و حتي مي تواند در کنار آنها در محل رويش وجود داشته باشد." 

نکات حائز اهميت در پيشگيري و مقابله با مسموميت هاي ناشي از مصرف قارچ هاي خود رو و سمي به شرح ذيل مي باشد:

1. از مصرف قارچ هاي خود رو در طبيعت، بويژه قارچهايي که در کنار تنه درختان (علي الخصوص درختان خشک شده) مي رويند و يا قارچ هاي جمع آوري شده توسط افراد عادي و يا قارچ هايي که به صورت فله اي با منشا نامشخص عرضه مي شوند، خودداري کنيد. تنها قارچ هايي را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندي هاي داراي مجوزهاي سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، درمان و پزشکي مي باشند، مصرف نماييد. 

2. شناسايي انواع خوراکي قارچ از انواع سمي تنها بر اساس خصوصيات ظاهري مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسي و گياه شناسي امکان پذير است. بنابراين به توصيه هاي برخي از افراد در تشخيص انواع سمي از  انواع خوراکي قارچ به هيچوجه توجه نکنيد. 

3. مصرف قارچ ها توسط پرندگان و ساير جانوران اهلي و وحشي  نشان دهنده غيرسمي بودن قارچ  براي انسان نيست.

4. برخي از روش ها و معيارهاي سنتي مانند: تغيير رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، يا وجود حشرات دراطراف قارچ و محل رويش قارچ، معيار  علمي متقن و صحيحي براي تشخيص عدم سميت قارچ در همه موارد نيست. 



5. هرگز قارچ ها را به صورت خام و به مقدار زياد  مصرف نکنيد. 

6. برخي از سموم موجود در قارچ هاي سمي، مقاوم به گرما بوده و فرآيندهاي آماه سازي غذا مانند: کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و يا بخار پز کردن قادر به تخريب کامل مواد سمي موجود در قارچ نيست.

7. در صورت بروز علايم و نشانه هاي گوارشي (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخيري (??-? ساعت پس از مصرف خوراکي قارچ)، هر چه سريعتر بيمار را به مرکز درماني تخصصي سم شناسي باليني و مسموميت ها  منتقل کنيد. در مواردي که علائم گوارشي بصورت تاخيري (با فاصله بيش از 6 ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد اين دسته از قارچها سميت به مراتب بيشتري دارند و علت اصلي نارسايي حاد کبدي و مرگ تعدادي از هموطنانمان در سال هاي گذشته نيز همين مسئله بوده است. 

8. انتقال سريع بيمار مسموم به يک مرکز درماني تخصصي  مسموميت ها، امکان درمان موفقيت آميز را افزايش مي دهد و هر گونه تاخير در اين امر سبب افزايش احتمال شکست درمان و حتي مرگ بيمار مي شود. بنابراين با مشاهده علايم و نشانه هاي باليني اوليه به ويژه از نوع تاخيري در فردي با سابقه  مصرف خوراکي قارچ ، از هرگونه خوددرماني و درمان علامتي پرهيز نموده و بيمار را در اسرع وقت به بيمارستان منتقل نماييد. 

9. در صورت امکان، نمونه باقي مانده قارچ مصرف شده توسط بيمار را براي شناسايي و ارايه به کادر پزشکي، به همراه داشته باشيد.
  • گروه اخبار :
  • کد خبر : 295593
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

Template settings