مرکز بهداشت شمال غرب
  • 1393/02/15 - 07:30
  • - تعداد بازدید: 796
  • - تعداد بازدید کنندگان: 796
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

تبريک به مناسبت روز ماما

تبريک به مناسبت روز ماما

294811.mp3 تبريک به مناسبت روز ماما


پنجم ماه مي هر سال‌ مصادف با 15 ارديبهشت ماه از سوي سازمان بهداشت جهاني و کنفدراسيون بين‌المللي مامايي، روز جهاني ماما اعلام شده است و مامايي هنري که علم را به خدمت مي‌گيرد‌‌ تا عشق را در معرک? راز و تجليگاه آفرينش به نمايش گذارد.



.تاريخچه مامايي در جهان



براي نخستين بار در سال 1980 اين روز به عنوان روز جهاني ماما پيشنهاد و سپس از سال 1992 به صورت رسمي اعلام شد، هدف از بزرگداشت روز جهاني ماما افزايش آگاهي و تبادل اطلاعات مابين ايشان در راستاي سلامتي مادر و نوزاد است.



در دنيا روزانه يک هزار و 600 زن بر اثر عوارض بارداري و زايمان جان خود را از دست مي‌دهند و بيش از 99 درصد اين مرگ‌ها در کشورهاي در حال توسعه اتفاق مي‌افتد.



‌بيشترين علت مرگ مادران يعني حدود 60 تا 80 درصد‌ به علت خونريزي، زايمان سخت، فشار خون بالا، عفونت و عوارض سقط‌هاي غير‌ بهداشتي است و بسياري از اين مرگ‌ها قابل پيشگيري است.



با مرگ مادر، خانواده عضو اصلي خود را براي مديريت و مراقبت کودکان از دست مي‌دهد و سرانجام بقا و آموزش کودکان نامعلوم مي‌شود‌، لذا پيشگيري از مرگ مادران يکي از اهداف مهم کشورها است.



با برنامه‌ريزي دقيق و انجام مراقبت‌هاي لازم در اين دوران مي‌توان به اين هدف دست يافت و ماما به عنوان عضو اصلي در مراقبت از مادر نقش مهمي در اين زمينه ايفا مي‌کند.



براساس استانداردهاي بين‌المللي‌ بايد هر يک هزار تولد 30 تا 50 ماما در سيستم وجود داشته باشد با وجود اينکه در کشور با خيل عظيم ماماهاي بيکار مواجه هستيم، اما به ازاي هر يک هزار تولد تنها 12 ماما وجود دارد و اين مسئله نشان مي‌دهد، هنوز از خيل عظيم نيروهاي جوان بااستعداد به دليل شناخت نداشتن از جايگاه واقعي آن استفاده بهينه نشده است.



مامايي در ايران



قدمت رشته مامايي در ايران به شکل آموزش عالي پس از تحصيلات دبيرستان‌ به 80 سال قبل بر مي‌گردد.



نخستين آموزشگاه مامايي به نام مدرسه قابلگي با 10 نفر شاگرد در سال 1298 در بيمارستان بانوان ‌شهر تهران تأسيس شد، پس از گذشت 10 سال، نخستين آموزشگاه عالي مامايي در سال 1308 و با اعطاي مدرک معادل ليسانس به عنوان يکي از شعب مدرسه طب آغاز به کار کرد.



در سال 1313 دانشگاه تهران تأسيس شد و سپس دانشکده پزشکي آن نيز افتتاح شد‌، لذا چند سال بعد در سال 1319 بيمارستان زنان به دانشکده پزشکي ملحق شد‌ از اين آموزشگاه تا سال 1331 در مجموع 462 نفر فارغ‌التحصيل شدند.



از سال 1335 تا 1358 برنامه آموزشي آموزشگاه به برنامه 1.5 ساله پرستاري و مامايي براي ليسانسيه‌هاي پرستاري تغيير يافت پس از آن در پي سه سال تعطيلي انقلاب فرهنگي از آغاز سال 1362 با نام"مدرسه عالي مامايي" آغاز به کار کرد و مجددا از ورودي ديپلم به تربيت کاردان و کارشناس مامايي اختصاص يافت .



در سال 1365 پس از انتقال آموزش گروه‌هاي پزشکي از آموزش عالي به وزارت بهداشت، دانشکده‌هاي پرستاري و مامايي تأسيس شد و در بهمن 1368 مصوب شد و هم اکنون در تربيت دانشجويان کارشناسي و کارشناسي ارشد مامايي ارائه خدمت مي‌کنند.



 



 


  • گروه اخبار :
  • کد خبر : 294811
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

Template settings