مرکز بهداشت شمال غرب
  • 1393/01/30 - 07:30
  • - تعداد بازدید: 33
  • - تعداد بازدید کنندگان: 33
  • زمان مطالعه: 1 دقیقه

تبريک روز علوم آزمايشگاهي

تبريک به مناسبت فرا رسيدن روز علوم آزمايشگاهي

294782.mp3 تبريک روز علوم آزمايشگاهي


 ♣اهميت‌ جرجاني‌ در پزشکي



1- حکيم جرجاني يک طبيب ايراني است.



2- با توجه به زندگينامه ايشان يک پزشک مسلمان مي باشد.



3- پس‌ از ابن‌سينا اولين‌ طبيبي‌ است‌ که‌ کليه‌ فصول‌ پزشکي‌ را مورد بحث و گفتگو‌ قرار داد و بر دانش‌ گذشتگان‌ افزوده‌ است‌.



4- اينکه‌ بخش‌ اعظم کتابهاي‌ خود را به‌ زبان‌ فارسيتاليف‌ کرده‌ که‌ تا آن‌ زمان‌ کسي‌ به‌ اين‌ وسعت‌ به‌ تدوين‌ متون‌ پزشکي‌ به‌ زبان‌ فارسي‌ اقدام‌ نکرده‌ بود و کتابهاي‌ وي‌ بخصوص‌ ذخيره متني‌ اساسي‌ و ماندني‌ در علوم‌ پزشکي‌ و ماخذي‌ براي‌ اصطلاحات اين‌ رشته‌ و حوزه‌هاي مربوط‌ مي‌باشد.



♣اهميت جرجاني در آزمايشگاه و دلايل انتخاب ايشان



1- قسمتهاي عمده از کتاب ذخيره خوارزمشاهي مربوط به آزمايش نمونه هاي انساني مانند خون ، ادرار ، مدفوع و ساير مايعات بدن مي باشد.



2- ايشان علاوه بر معالجه بيمار در تشخيص هاي آزمايشگاهي نيز حاذق بوده است و بيشتر از ديد مشاهدات آزمايشگاهي به تشخيص بيماريها مي پرداخت.



♣اهميت انتخاب روز 30 فروردين ماه



1- از ديدگاه ما انتخاب روز بزرگداشت اين طبيب مسلمان ايراني فرزانه که مي تواند به عنوان شروع کننده يک نوآوري جديدي از نگاه مشاهدات آزمايشگاهي و نهايتاً تشخيص بيماري در دنياي اسلام و پزشکي باشد، لازم و ضروري است.



2- با عنايت به کتب مختلف پزشکي از جمله تاريخ پزشکي و آثار ارزنده ايشان (ذخيره خوارزمشاهي) تاريخ دقيق تولد و فوت مشخص نگرديده است .



3- 30 فروردين ماه با عنايت به اينکه از روزها و ماههاي اول سال است و شروع فعاليت کاري يک صنف از وجوه مختلف در ابتداي سال مفيد مي باشد، انتخاب گرديد.



4- در ضمن چندين سال مي باشد که همکاران علوم آزمايشگاهي در سراسر کشور اين روز را به عنوان روز علوم آزمايشگاهي مي پندارند.


  • گروه اخبار :
  • کد خبر : 294782
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

Template settings