مرکز بهداشت شمال غرب
  • 1399/01/09 - 04:23
  • - تعداد بازدید: 27
  • - تعداد بازدید کنندگان: 27
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

شيوع عارضه سوء مصرف زنجبيل،‌ سياه‌دانه و سير در درمان بيماري کرونا

295780.mp3 شيوع عارضه سوء مصرف زنجبيل،‌ سياه‌دانه و سير در درمان بيماري کرونا
خانم دکتر فاطمه اقباليان مدير گروه طب سنتي دانشکده طب ايراني دانشگاه علوم پزشکي ايران رد برخي توصيه‌هايي که به اسم طب اسلامي يا سنتي در فضاي مجازي صورت مي‌گيرد، هشدار داد عوارض ناشي از اين توصيه‌ها تا مدت‌ها سلامت افراد را دچار خطر و آسيب مي‌کند.
در همين راستا، گروه طب سنتي دانشگاه علوم پزشکي ايران سامانه «نوبان» را براي کمک به مبتلايان يا افراد مشکوک به کرونا از طريق ارتباط با متخصصين طب سنتي دانشگاه علوم پزشکي ايران، راه اندازي کرده است.
«بيماري همه‌گير يا همه‌گيري از دوران قديم هم وجود داشته، مانند حصبه و طاعون و ... در کتاب هم اين بيماري‌ها و همه‌گيري‌ها ذکر شده و توصيه‌هاي درماني مختلفي هم براي آنها آمده است. اين توصيه‌ها شامل پيشگيري هم هست از جمله اينکه در چه شرايط و مکان‌هايي شيوع و همه‌گيري بيشتر مي‌شود يا در زمان همه‌گيري، بايد در منازل ماند و توصيه‌هاي پيشگيرانه و درماني ديگري که در اين زمينه وجود دارد. بنابراين، گرچه بيماري با نام "کرونا" در کتاب (کتب مرجع طب سنتي) وجود ندارد، اما بيماري‌هاي همه‌گير از قديم بوده و مبحث جديدي نيست. متخصصان طب سنتي هم با اين نگاه و براساس علائم اين بيماري، تطبيق مي‌دهند که اين علائم مشابه کدام بيماري‌هاست و طبق آن تجويز و درمان را شروع مي‌کنند
دکتر اقباليان با رد ادعاي ساخته شدن داروي کرونا در طب سنتي گفت: اينکه در طب سنتي چنين ادعايي شود که داروي درمان قطعي کرونا ساخته شده است، دروغ است و تا کنون نه در طب رايج و نه طب سنتي، چنين دارويي ساخته نشده است. داروها و درمان‌هايي که ما تجويز مي‌کنيم همگي بر پايه مباني طب سنتي و علائمي است که از اين بيماري مشاهده مي‌کنيم.
وي با رد تاثير روغن بنفشه در درمان يا پيشگيري از کرونا گفت: روغن بنفشه جزو داروهايي است که مي‌تواند در برخي افراد تب را کاهش دهد، اما قطعا در يک بيماري با پيچيدگي کرونا که به ريه و کليه‌ها حمله مي‌کند و آنها را تحت تاثير قرار مي‌دهد، به هيچ عنوان نمي‌تواند به تنهايي موثر باشد. ما برنامه‌هاي جدي‌تري براي درمان داريم، از جمله درمان‌هاي ضدويروس که مقالات علمي هم موجود است که اثرات آن را اثبات مي‌کند.
شيوع عارضه سوء مصرف زنجبيل،‌ سياه‌دانه و سير
اقباليان با دسته‌بندي طب سنتي به دو گروه خوب و بد مي‌افزايد: بين طب سنتي خوب و طب سنتي بد تفاوت‌هاي وجود دارد و بسياري از مطالبي که امروزه تحت عنوان طب سنتي يا اسلامي گفته مي‌شود، در مخالفت و تضاد با مباني طب سنتي ايراني است و ضرر هم دارد. به عنوان مثال توصيه مي کنند که مردم بطور روزانه زنجبيل و سير مصرف کنند تا از کرونا در امان باشند. يکي از مباني طب سنتي، مباني مزاجي است. يعني تجويز دارو به افراد مختلف براساس مزاج‌هايي که دارند بايد صورت بگيرد و تجويز و توصيه به مصرف يک دارو با مزاج گرم - که در اينجا زنجبيل و سير از حالت غذا خارج شده و دارو محسوب مي‌شود - بطور مرتب، مي‌تواند عوارض داشته باشد و ما در حال حاضر در کلينيک‌هاي طب سنتي، با عارضه سوء مصرف (يا اور دوز) و مصرف بي‌رويه سير و زنجبيل و سياه دانه روبرو هستيم و به کرّات بيماران با اين عارضه به ما مراجعه مي‌کنند.
وي هشدار داد: سوء مصرف اين داروها، به عوارض بلند مدت از جمله آلرژي‌هاي پوستي و تنفسي و تغييرات نامناسب در مزاج افراد منجر مي‌شود. به همين دليل کساني که يک دارو را براي عموم مردم و بدون توجه به مزاج افراد توصيه مي‌کنند، و آن را درمان قطعي هم مي‌دانند، مطمئن باشيد که هيچ مبنايي در طب سنتي نداشته و هيچ بويي از علم هم نبرده است و سلامت مردم را تهديد مي‌کند.
توصيه‌هاي عام براي همه مردم در روزهاي کرونايي
دکتر اقباليان اما توصيه‌هاي عام براي عموم افراد در اين روزها داشت که به گفته ايشان، معتدل المزاج است و غالب افراد جامعه مي‌توانند به آنها عمل کنند: استفاده از بعضي دمنوش‌ها و غذاها براي تقويت سيستم ايمني از جمله اين توصيه‌هاست. دمنوش رزماري، دمنوش سيب و به، استفاده از دمنوش آويشن و عناب جهت پاکسازي بدن، شربت ليمو (با ليموي تازه) بدن را در برابر حملات عوامل بيماري‌زا تقويت مي‌کند، مصرف نارنج به عنوان چاشني غذا هم موجب کاهش اضطراب ناشي از اين بيماري مي‌شود و هم به تقويت سيستم ايمني بدن کمک مي‌کند.
استفاده از رب ميوه‌ها، از ديگر توصيه‌هاي دکتر اقباليان براي اين روزهاست: استفاده از رب به، رب سيب و رب انار براي تقويت معده، قلب و سيستم ايمني بدن بسيار توصيه مي‌شود. اينها همه توصيه‌هايي است که همه افراد جامعه مي‌توانند استفاده کنند. در کنار آن، مصرف متعادل دارچين (به جز افرادي که به آن حساسيت دارند) براي عموم افراد نيز توصيه مي‌شوند.
وي درباره دود کردن اسپند و عنبرنسارا و خاصيت آن نيز گفت: دود کردن جداگانه اسپند، کندر يا تخم گشنيز در حد متعادل آن به اندازه يک بار در روز و بسيار ملايم، توصيه مي‌شود.
  • گروه اخبار :
  • کد خبر : 295780
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

Template settings