مرکز بهداشت شمال غرب
  • 1397/10/23 - 04:38
  • - تعداد بازدید: 740
  • - تعداد بازدید کنندگان: 740
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

مصاحبه با دکتر احمدنيا به مناسبت نهمين پويش ملي تغذيه سالم

روابط عمومي مرکز بهداشت شمال غرب- به مناسبت  نهمين پويش ملي تغذيه سالم  مصاحبه اي با دکتر هاله احمدنيا رئيس مرکز بهداشت شمال غرب انجام شده است .
 

295531.mp3 مصاحبه با دکتر احمدنيا به مناسبت نهمين پويش ملي تغذيه سالم
روابط عمومي مرکز بهداشت شمال غرب- به مناسبت  نهمين پويش ملي تغذيه سالم  مصاحبه اي با دکتر هاله احمدنيا رئيس مرکز بهداشت شمال غرب انجام شده است .
دکتر هاله احمدنيا رئيس مرکز بهداشت شمال غرب  به مناسبت فرا رسيدن نهمين پويش ملي تغذيه سالم اظهار کردند که : بيماري هاي غير واگير مهمترين علت مرگ و مير در کشور به شمار مي رود بطوري که 82 درصد بار بيماري ها در ايران به بيماري هاي غير واگير اختصاص دارد و يکي از مهمترين عوامل خطر بيماري هاي غير واگير تغذيه نامناسب و مصرف زياد قند ، نمک و چربي است ، مطالعات انجام شده نيز نشان داده که با رعايت تغذيه مناسب تا80  درصد موارد ديابت ،  50درصد بيماري هاي قلبي عروقي و 30-40 درصد سرطانها قابل پيشگيري است لذا  يکي از اقدامات مهم در کاهش بروز بيماري هاي غير واگير ترويج فرهنگ تغذيه سالم است. در همين راستا نهمين پويش ملي تغذيه سالم در سال 1397، همچون سالهاي گذشته با تاکيد بر شعار "از امروز با تغذيه سالم براي فردايي با سلامتي شروع کنيم  "از تاريخ 20 دي لغايت 30 دي به منظور کاستن از روند هشداردهنده و رو به گسترش اضافه وزن و چاقي و بيماري هاي غيرواگير و پيامدهاي زيانبار آن شکل گرفته است.
رئيس مرکز بهداشت شمال غرب  همچنين اظهار داشتند : از مهمترين مشکلات بهداشتي عمومي در کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه چاقي و اضافه وزن مي باشد و بر اساس آمارهاي سازمان جهاني بهداشت در سال 2016  بيش از يک و 9 دهم ميليارد نفر از بزرگسالان 18 سال و بالاتر داراي اضافه وزن بوده اند که از اين تعداد، بيش از 650 ميليون نفر بزرگسال چاق هستند که پيرو آن تغيير در الگوي مصرف غذايي،کاهش مصرف بي رويه مواد قندي و چربي ها،عدم مصرف غذاهاي چرب و سرخ شده،کاهش استفاده از فست فودها، افزايش تحرک از جمله مواردي است که در اين پويش به آن پرداخته مي شود.
ايشان با اشاره به اينکه سليقه هاي غذايي جوانان در حال شکل گيري است، اضافه کردند: تا زماني که نظارت و ساماندهي مناسبي در زمينه تغذيه انجام نشود و مردم فقط از روي طعم و ظاهر، غذاهاي خود را انتخاب کنند، با يک تهديد براي سلامت جامعه مواجه هستيم و يکي از مهم ترين موارد، بحث فرهنگ سازي براي مردم در زمينه غذا و مصرف مواد غذايي است.
وي سلامت غذايي را يکي از ارکان اصلي سلامت جامعه دانست و افزود: ما در بحث هاي تخصصي، 10 شاخصه اجتماعي موثر بر سلامت داريم که وضعيت سلامت غذاي مصرفي مردم، يکي از اين 10 شاخص است. بيماري هايي مثل فشار خون، ديابت و چاقي بيماري هايي هستند که غذا در آنها تاثير مستقيم دارد که افزايش خودمراقبتي در مردم را يکي از اهداف مهم در اين مقوله معرفي کردند  بدين معنا که خود مردم توجه داشته باشند که چه غذايي خوب است و بايد مصرف کنند و مسئله مهم ديگر هم امنيت و ساماندهي غذايي است که مستلزم برنامه ريزي جدي است.همچنين شناسايي و معرفي رستوران هايي که شاخصه هاي سلامت را رعايت مي کنند از اهميت خاصي برخوردار است.
 با توجه به اهميت مطالب پيشگفت و ضرورت تداوم و استمرار اطلاع رساني به گروه هاي خاص و عموم جامعه ، کارشناسان تغذيه در مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش، جهت تمامي گروههاي هدف در حال ارائه خدمات مشاوره تغذيه مي باشند .

  • گروه اخبار :
  • کد خبر : 295531
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

Template settings