مرکز بهداشت شمال غرب
  • 1396/05/17 - 05:22
  • - تعداد بازدید: 1161
  • - تعداد بازدید کنندگان: 1161
  • زمان مطالعه: 3 دقیقه

مصاحبه دکتر گلشني با خبرگزاري برنا در خصوص طرح تحول نظام سلامت

مصاحبه دکتر گلشني با خبرگزاري برنا در خصوص طرح تحول نظام سلامت

295229.mp3 مصاحبه دکتر گلشني با خبرگزاري برنا در خصوص طرح تحول نظام سلامت
دکتر جواد گلشني، رييس مرکز بهداشت شمال غرب تهران در خصوص طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و تشکيل پرونده الکترونيک سلامت در گفت و گو با خبرنگار سلامت خبرگزاري برنا گفت: کشور در طي سالهاي پس از انقلاب اسلامي ،دستاوردهاي بسيار چشمگيري در تمامي حوزه ها از جمله بهداشت و درمان داشته است که از آن جمله مي توان به کاهش مرگ و مير مادران و نوزادان ،افزايش اميد به زندگي،کنترل و بهبود بيماري هاي واگيردار و ... اشاره کرد؛لکن در حال حاضر به دلايل مختلف از جمله صنعتي شدن و تغيير در سبک زندگي،تغيير سيماي بيماري ها از بيماري هاي واگير به غير واگير،تغيير تقاضاي عمومي به علت افزايش آگاهي و تغيير نگرش و نيازهاي جديد سلامت،نياز به بهبود کميت و کيفيت خدمات سلامت خصوصاً در حوزه پيشگيري بسيار ضروري است.
وي افزود: طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت با  اهداف عدالت در سلامت از نظر دسترسي به خدمات، افزايش رضايتمندي مردم و ارائه دهندگان خدمت ،کاهش مرگ و ميرهاي ناشي از بيماري هاي غير واگيردار، نهادينه سازي همکاري هاي بين بخشي در راستاي ارتقاي سلامت و... اجرايي شد.
رييس مرکز بهداشت شمال غرب تهران تاکيد کرد: در اين طرح مراکز بهداشتي درماني به مراکز خدمات جامع سلامت و پايگاهها به پايگاههاي سلامت ارتقا يافته و با افزايش چشمگير در تعداد اين مراکز و پايگاهها و تاًمين تجهيزات و منابع انساني مورد نياز ، تمامي افراد در هر گروه سني مي توانند در حداقل زمان ممکن و با حداکثر کيفيت به کليه خدمات بهداشتي مورد نياز  که توسط تيم سلامت (پزشک، دندانپزشک، مراقب سلامت، روانشناس، مشاور  تغذيه، بهداشت محيط و حرفه اي)  ارائه مي شود، به صورت رايگان دسترسي داشته باشند.
گلشني خاطر نشان کرد: از جمله خدماتي که در مراکز و پايگاههاي سلامت ارائه مي شوند مي توان به موارد ذيل اشاره کرد: آموزش و مشاوره باروري سالم ،مراقبتهاي پيش از بارداري،بارداري،پس از زايمان(گفتني است که آزمايشات مربوط به اين دوران و نيز کلاس هاي آمادگي براي زايمان به صورت کاملاً رايگان انجام مي شود)، واکسيناسيون و غربالگري هاي مربوط به نوزادان، مراقبت از سلامت کودکان،نوجوانان و جوانان،سالمندان و ميانسالان، آموزش شيوه زندگي سالم و خودمراقبتي، مشاوره پيش از ازدواج، مراقبت هاي دهان و دندان، محاسبه شاخص هاي تن سنجي و نمايه توده بدني و ارائه مشاوره هاي تغذيه اي، تشخيص و مراقبت هاي سلامت رواني و اعتياد، مراقبت از بيماري هاي واگير و غير واگير از جمله سل،هپاتيت،سالک،تب مالت،فشارخون،ديابت و ...، انجام طرح خطر سنجي و تعيين ميزان احتمال بروز سکته هاي قلبي مغزي در ده سال آينده و نيز انجام غربالگري هاي مربوط به سرطان هاي شايع (روده بزرگ،دهانه رحم و پستان) و انجام رايگان آزمايش هاي مربوطه، توزيع رايگان مکمل هاي دارويي از جمله ويتامين د ،آهن،مولتي ويتامين، و ...
رييس مرکز بهداشت شمال غرب تهران تصريح کرد: هم چنين يکي ديگر از اقدامات  بسيار مهم  طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، تشکيل پرونده الکترونيک سلامت  در سامانه يکپارچه بهداشت مي باشد. در اين سامانه ،با استفاده از کد ملي ،پرونده الکترونيک سلامت براي هر يک از افراد تشکيل شده  و تمام سوابق مرتبط با سلامتي فرد و خدمات بهداشتي درماني مورد نياز و نيز پيگيري هاي لازم ثبت مي شود.
وي ادامه داد: گفتني است که تا کنون براي بيش از 760 هزار نفر  از جمعيت ساکن در مناطق دو،پنج و شش ،پرونده الکترونيک سلامت تشکيل شده و در حدود پنج ميليون و نهصد خدمت رايگان به ايشان ارائه شده است. با عنايت به اهميت تشکيل پرونده الکترونيک و ارتقاي سلامت، از  همشهريان گرامي که تاکنون موفق به تشکيل پرونده الکترونيک نشده اند، دعوت مي شود که براي دريافت خدمات فعال و رايگان  بهداشتي با در دست داشتن کد ملي به نزديکترين مرکز يا پايگاه سلامت محل زندگي خود مراجعه کنند.

 
  • گروه اخبار :
  • کد خبر : 295229
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

Template settings